JAK FUNGUJE VEŘEJNÁ DOPRAVA + CENA

16.11.2024

Půjčení auta v Andalusii, navíc v mimosezónu, Vás nemusí přijít na velké peníze. Proto, pokud je Vás více, určitě zvažte i tuto možnost. Každopádně my jsme od začátku věděli, že si chceme část této oblasti projet veřejnou dopravou, tenhle způsob cestování nás stejně baví nejvíce. Tak se pojďme podívat na to, na kolik nás vlastně tento způsob dopravy během 11 dní v Andalusii vyšel a zda veřejná doprava funguje tak, jak má.


Pokud nechcete číst dále a konkrétní informace Vás nezajímají, veřejná doprava funguje naprosto spolehlivě. 😀 Není tu nic, co by Vás mělo překvapit, třeba jako v jižních částech Itálie. Všechno je zcela srovnatelné s naší úrovní a systémem.

V první řadě se můžete podívat na navštívená místa, abyste měli představu o vzdálenostech. Při pohledu na mapu, si člověk uvědomí, jak je to Španělsko opravdu velké. I přesto, že jsme měli nabitý program, tak jsme ani z té Andalusie vlastně moc velkou část neukrojili. 😀

APLIKACE, KTERÉ POUŽÍVAT

V případě této oblasti dejte trochu do pozadí Google maps. Na vyhledávání ve městech fungovaly dobře, včetně vyhledávání zastávek a odjezdu MHD. Každopádně meziměstské trasy to vyhledává relativně složitě, lépe řečeno, nanajde Vám to automaticky tu neejlepší možnost. Určitě se neobejdete bez aplikace ROME2RIO a OMIO, ty Vám hledání ulehčí. Jedinou nevýhodu to mělo v tom, že některé spoje našlo jen Omio a některé zase druhá zmíněná aplikace, tak klidně používejte obě. Nejvíce využívanou aplikací pro nás byla aplikace BlaBlaCaru, ale o tomto způsobu cestování až později.

INFO K VLAKU A AUTOBUSU

Ve Španělsku jsou dva hlavní dopravci, na které určitě narazíte. U vlaků je to společnost RENFE a u autobusů je nejvyužívanější společností ALSA. Vždy kupujte lístky u daných dopravců.

U vlakového spojení je zapotřebí říci, že jsou tam velké výkyvy cen. Závisí to na tom, o jaký typ vlaku se jedná. Zjednodušeně řečeno, čím rychlejší vlak (cesta) tím dražší jízdenku budete mít. Může se stát, že cena bude až trojnásobná oproti nejlevnější variantě. Mezi sobě bližšími městy nebo cílovými místy využívejte spíše příměstské vlaky, ty jsou cenově přívětivé. Nevolili jsme žádná vzdálená a hlavně zapadlá místa Andalusie, a tak možností dopravy do všech cílů, které jsme navštívili bylo dostatek, ii když té možnosti výběru dost pomohla právě aplikace BlaBlaCar.

Na vlakových nádražích je ke koupi lístků možné využít jak automaty, tak i klasická okénka. Ale v automatech je vše pochopitelné a dobře funguje i nákup lístků přes oficiální stránku dopravce. A všude jsme narazili i na hezké kavárny, kde si můžete koupit i něco dobrého. Při online koupi jízdenek budete muset všude uvádět číslo občanky nebo pasu. Kde nejsou okénka pro nákup jízdenek jsou automaty, které jsou většinou schované v uzaviratelné budce. K většině nástupišť vlakových nádraží budete muset tam i zpět procházet přes turnikety, tak si připravte jízdenku. Některá nástupiště, zastávky se také nachází v podzemí, klasicky se to děje u těch příměstských linek, kdy na zastávky zajíždějí jako metro do podzemí.

Vlakové nádraží El Chorro
Vlakové nádraží El Chorro
Příměstský vlak
Příměstský vlak
Automaty na prodej jízdenek Renfe
Automaty na prodej jízdenek Renfe

VYUŽIJTE SPOLUJÍZDU - BLABLACAR

Co může ušetřit velké peníze na některých trasách oproti autobusu a vlaku je využití spolujízdy. Ve Španělsku obecně funguje Uber nebo Bolt jen ve větších městech a pro meziměstské přejezdy byste tímto způsobem stejně neušetřili. Co tu ale funguje, po naší zkušenosti spolehlivě, je BlaBlaCar. Tímto způsobem se dá objet v podstatě celá Andalusie a za dobrý peníz. Právě tenhle způsob cestování dokázal snížit cenu natolik, že nás to i ve dvou cestujících vyšlo o několik tisíc lépe, než kdybysme si půjčili auto. Co je u této aplikace zásadní, že musí být přepnutá do španělské verze, protože jinak Vám nevyhledá vůbec nic. V první chvíli jsem si také myslela, že spoje neexistují. Pro spolujízdu je vždy lepší, když budete mít ověřený profil, což znamená zadaný ID průkaz, ověřený e-mail a nejlépe i fotografii. Někteří řidiči, totiž zřejmě z důvodu své bezpečnosti, jízdy s neověřenými pasažéry nepotvrzují. Je dobré, pokud daný odjezd chcete/potřebujete stihnout, vybírat si řidiče, kteří jsou také ověření a mají dostatek referencí (super driver), to si pak můžete být v podstatě jistí, že odjedete. Další výhodu oproti meziměstské veřejné dopravě shledávám i v časech odjezdů. Kolikrát najdete i spoj v noci, brzy ráno nebo naopak pozdě večer, kdy už vlak ani autobus nejezdí.

Teď to asi vypadá trochu složitě, ale není. Funguje to na stejném principu jako nám lépe známý Uber, Bolt apod. Vyhledáte si trasu, projdete si nabízené řidiče a jejich cenu, která se liší většinou v řádech několika euro a čekáte na potvrzení, pokud je potřeba. Jediný rozdíl je v tom, že si řidič sám zadává odkud jede, tak se k němu musíte přiblížit sami. Místo, kde Vás řidič vysadí je v mapě také zanesené, a tak pak záleží na Vás, jakého řidiče si vyberete. Při objednávání vidíte i typ auta a jeho barvu, aby bylo jednoduché řidiče poznat. Navíc pokud budete mít třeba více zavazadel nemá smysl brát FORD KA, protože tam se sotva vejdete sami. 😀

Máme s tímto opravdu dobrou zkušenost. Vše bylo bezpečné, rychlé. Některé jízdy jsme si rezervovali hodinu předem a nebyl problém ani s komunikací. Můžete si samozřejmě zavolat, ale fungují klasické zprávy, kde si popřípadě můžete napsat, pokud Vám nebude něco jasného. Většinou v autě vše skončilo u klasické zdvořilostní komunikace 😀, nemusíte se s nikým bavit, pokud nebudete chtít a naopak to platí i pro řidiče.

V podstatě budete za stejnou dobu jako kdybyste měli své auto na daném místě, ale můžete po cestě odpočívat, dospat brzké vstávání apod. Když by se to tak dalo říci, tak pokud pojedete ve dvou, v podstatě danému řidiči proplatíte benzín a ušetříte vlastně za pronájem daného auta. Nemusíte ve městech, ale hlavně i u ubytování řešit parkování a jeho následné placení. Třikrát jsme z těch šesti absolvovaných jízd byli v plném autě, takže o úspoře a i odlehčení třeba dopravním zácpám tu nemusíme ani hovořit.

POJĎME SI UDĚLAT MALÉ SHRNUTÍ NAŠEHO TRIPU

Takový malý tip, když si budete chtít porovnat BlaBlaCar, autobusy i vlaky, tak na toto dobře funguje vyhledávač Checkmybus, který reflektuje veškeré typy spojení. 

První přesun nás čekal z Malagy do Sevilly, kde vzhledem k tomu, že se jedná o velká města stejnojmenných provincíí Andalusie, jsou spoje časté. Vzhledem ke vzdálenosti měst, tu tak trochu odpadá vlakové spojení, protože rychlovlaky jsou drahé. Jedině si vybrat spoj, který je o 1,5 hodiny delší a nemá častý časový interval.

  • Autobus ALSA - 22 €
  • Vlak RENFE - 25 € / 75
  • BlaBlaCar - 11 (naše odvedená platba na osobu)

Další přesun nás čekal ze Sevilly do Jerezu De La Frontery. I tady jsme nakonec využili BlaBlaCar. Když jsme koukali chvíli před plánovaným odjezdem na vlaková spojení, nejbližší 3 spoje byly vyprodané. Když tu teď pro informaci dohledávám ceny, tak na další den jsou některé spoje vyprodané už teď. Takže pokud víte v kolik potřebujete odjet, není nic lepšího, než vlak koupit zavčasu. To, jestli Vám prodají lístek na nádraží i přesto, že je vyprodaný vlak netuším, nezkoušeli jsme to, ale myslím si, že ne. Na téhle trase vzhledem k její délce, nebyl v podstatě rozdíl mezi dopravním prostředkem - nejedná se o rychlovlak. No a tak jsme nasedli k Francescovi do Mercedesu a přesunuli se zase o kousek dále. 😀 V Jerezu jsme pak navštívili i okruh Circuito Permanente de Jerez, tady jsme se za 1,30 dopravili příměstským autobusem do vedlejší vesnice a odtud šli hodinku pěšky. Nazpět jsme využili svozový autobus taktéž za 1,30 . 

  • Autobus Transportes Generales - 11, 50
  • Vlak Renfe - 11,50
  • BlaBlaCar - 9 (naše odvedená platba na osobu)

Z Jerezu do Cádizu jsme pro změnu zkusili vlak. Tady pokud to koupíte zavčasu, můžete se s BlaBlaCar dostat i na 60 Kč. My jsme to kupovali večer předem, a navíc jsme měli ubytování v podstatě pár kroků od zastávky vlaku, takže tady zvítězila výhoda dostupnosti.

  • Vlak Renfe - 6,50
  • BlaBlaCar - od 2,50

Další den nás čekal přejezd z Cádizu ke Gibraltaru. Tady máte dvě možnosti cílového místa. Buď můžete jet do Algeciras, odkud jezdí každou půl hodinu spoj do La Linea De La Conception, která má hranici s Gibratarem. Veškeré spoje najdete zde. Každopádně tam to jezdí pokaždé v 00;30 min. a nazpět to jezdí v 15;45 min. A z Algeciras do Línei se dostanete za 2,50 . Nebo je možný spoj přímo do La Línea.

My jsme tu právě i díky možnosti brzkému odjezdu, konečné délce trasy a i ceně zvolili BlaBlaCar. Zrovna na téhle cestě je těch možností se sdílenou jízdou opravdu dostatek. Za hodinu jsme byli v Algeciras a svezla nás Raquel ve svém BMW. 😀 Úroveň přepravního automobilu se nám držela na dobré úrovni. 😀 Rome2Rio Vám tu pak vyhledá autobusové spojení, ale cesta spolujízdou je z cenového, ale i časového hlediska jasná volba.

  • BlaBlaCar - 6 (naše odvedená platba na osobu)
  • Autobus - od 15

Další cesta vedla do vesnice Ronda. Z Algeciras jsou zase prozměnu nejlepší spoje do Rondy. Jezdí sem totiž za relativně dobrý peníz přímý vlak. Myslím, že toto byla snad jediná trasa, na které nejezdil BlaBlaCar. Jedinou nevýhodou je, ze nejezdí příliš často, a tak jsme se museli spokojit s časem odjezdu v 5:55. Každopádně jsme měli alespoň celý den k dispozici, a využili ho pro přesun z Rondy do nedaleke vesnice Setenil De Las Bodegas, která je v podstatě vytesána do kamene. Tady Vám spojení vyhledá pouze Omio a pojedete s Setenil de las Bodegas Autobuses. Můžete klidně zaplatit až řidiči při nástupu a cena jízdenky je 2,50 €. Těch denních spojů není mnoho, je jich celkem 5, ale na návštěvu vesnice nám stačily 2 hodiny času.

  • Vlak Renfe - 11,50
  • BlaBlaCar - neměl trasu
  • Autobus Avanza - od 22

A z Rondy už se vracíme na poslední 3 dny do Malagy odkud nás čekají poslední výlety v provincii Malaga. Tady se nám na poslední chvíli ukázat fajn spoj se spolujízdou, takže nebylo co řešit. Vlak i autobus jsou tu o dost dražší a vlak navíc s jedním přestupem.

  • BlaBlaCar - 6 (naše odvedená platba na osobu)
  • Autobus Damas - od 30
  • Vlak Renfe - okolo 30

Další den jsme se přesouvali z Malagy do vesnice El Chorro, která je výchozím bodem pro objevování Caminita Del Rey. Tady není v podstatě nad čím přemýšlet, vlak totiž seženete za pár euro a nemusíte nikde přesedat. Navíc má řidič vlakové soupravy prosklené okno, takže se můžete jít dívat dopředu, jak ubíhá cesta. 😀 Tyhle příměstské vlaky vypadají spíše jako takové metro. Jen si dejte na nádraží pozor, protože to jede z nástupiště číslo 1O, které je cestou do levé strany nikoliv přímo k turniketům a kontorole pro většinu vlakových spojení. Ale oni Vám zaměstnanci kontroly rádi poradí, turista se prostě pozná. 😀 Důležité je, si jen volit čas prohlídky Caminita tak, aby Vám dobře navazoval vlak, protože těch spojení za den je jen pár. Tady máte potom informace o spojích autobusu z vesnice Alora, pokud byste nevolili přímý vlak z Malagy. K dopravě do Caminita je zapotřebí ještě připočítat cenu shuttle busu za 2,50 €.

  • Vlak Renfe - 3,50 - 5,50

Další den, tentokrát už předposlední a máme naplánovaný výlet do Granady. Čekal nás tedy nejdelší přejezd celé "dovolené". Tady můžete volit z velkého počtu spojů, a to jak vlakem, autobusem, tak ale i spolujízdou.

  • Vlak Renfe - jednosměrný, přímý od 26
  • Autobus Alsa - jednosměrný, přímý od 16
  • BlaBlaCar - zpáteční 18   (naše odvedená platba na osobu)

Letadlo nám poslední den odjíždělo v 18:00, tak jsme měli k dispozici ještě pár hodin a zvolili jsme výlet ke Castillo De Colomáres, který se nachází chvíli po svých od vlakové zastávky Torremuelle. Malou výhodou tu je, že sem jede příměstský vlak C1, který byste využili i v případě dopravy na letiště. Cestou zpět tak můžete rovnou vystoupit na letišti a neřešit ještě další přesedání nebo jiný typ dopravy. Takže ideální předodletový výlet. 😀 Pokud si dobře pamatuji zpáteční cesta nás vyšla na nějakých 5,50 €.

JAKÁ BYLA CELKOVÁ CENA?

No a na kolik nás vlastně meziměstská doprava vyšla celkem? Celkem nás tyto meziměstské spoje vyšli na 103 , tedy na necelých 2 600 Kč

MHD jsme v podstatě nepoužívali. Akorát cestu z letiště do centra Malagy po příletu, jinak jsme v Malaze prochodili vše pěšky, asi 4,50 . V Seville jsme platili 3x autobus směrem do centra a na ubytování, kde ceny MHD stojí od 1,30 do 1,50 . Zpáteční do centra autobusem v Cádizu taktéž za 1,30 . A poslední využití MHD bylo na Gibraltaru, kdy jsme už po prochozeném dni využili možnosti autobusu na nejjižnější cíp tohoto poloostrova. Zpáteční jízdenka stála tuším 6 €. Samotné MHD ve městech nás tak vyšlo do 450 Kč.

Celková částa za veškerou dopravu po Andalusii činní cca 3 000 Kč.

A jak funguje veřejná doprava třeba na takové Sicílii?