DOPRAVA PO PERU

10.05.2024

Peru je obrovská země. Pokud cestujete po svém, bez cestovních kanceláří, vymýšlíte si plán cesty sami a nemáte na cestu 2 měsíce, určitě Vás nemine jedna důležitá otázka, která Vás trochu potrápí. Co, kdy, kam a jak? Vybrat místa, vytvořit si ideální plán a pak už jen přemýšlet, kde by se Vám vyplatil přelet letadlem, kde dálkové autobusy, kde místní doprava. Nebo třeba to, jestli Vám autobusy od společností časově sedí do vašeho plánu a tak dále a tak dále. Nicméně Vám musí být celkem jasné, že pokud máte 16 dní stejně jako my, ideální plán se vzhledem ke skutečnosti vzdáleností mezi cíly trochu změní a budete muset místa trochu redukovat a přemýšlet nad tím, co je lepší logisticky i časově. 

Pokud se Váš plán obešel bez redukování, tak gratuluji, nám se to nepovedlo. 😀 Pojďme si trochu přiblížit místní dopravu. Povíme Vám,  jak vše funguje, kolik Vás to může stát a na co si dát pozor. 


Na navštívená místa naší cesty a představu vzdáleností se můžete podívat na přiložené mapě.

VNITROSTÁTNÍ PŘELETY

Během naší cesty jsme využili dva přelety, a to z Limy do Cusca, kde jsem začínali náš trip a z Areqiupy zase zpět do Limy. Důvod přeletu do Cusca je nejspíše jasný, vzdálenost je přes 1000 km a letem si ušetříte minimálně 16 hodin na cestě pozemní dopravou. Druhý přelet z Arequipy už měl jiný důvod. Při tom, jak jsme museli z časových důvodů regulovat navštívená místa, shodli jsme se na tom, že vynecháme Nasca, která je z Arequipy zhruba 10 hodin cesty a upřednostnili jsme raději jiné časově náročné přesuny, a to do Bolívie na Solnou pláň. Takže bylo jasné, že přelet je tou nejlepší volbou. 

Leteckých společností pro vnitrostátní lety pár je a u nás vyhrála cena jednotlivých přeletů. Letenky jsme sledovali s předstihem i dva měsíce, abychom orientačně věděli, jak se pohybují ceny a nekoupili unáhleně. Kupovali jsme je chvíli před cestou, potřebovali jsme mít jistotu těchto přesunů i lepších cen. Ať už náplň dní mezi lety byla jakkoliv krkolomná, hlavní pro nás bylo nezmeškat let. Ceny letenek jsou hodně přívětivé. Nejlevnější letenky, na které jsme narazili byly okolo 600 Kč. Ceny se ovšem často mění, tak jestli na nějakou takovou narazíte, kupujte! Lety jsme vyhledávali a porovnávali přes Google Flights, následně kontrolovali a kupovali přímo u letecké společnosti.  

Pro let Lima - Cusco jsem letěli s leteckou společností Latam Airlines. Samotná letenka nás stála  okolo 1000 Kč a pro druhou část skupiny jsme dokupovali za 800 Kč. Museli jsem si ovšem připlatit za batoh, který Latam nemá v rámci letenky. Příruční zavazadlo vyšlo na 20 dolarů s klasickými rozměry zavazadla na palubu 45x 35x 20 cm.

A aby Vás nepřekvapilo, pokud si budete kupovat letenku přes tuto společnost, nabídne Vám to možnosti různých měn. Od eura, amerického dolaru, chilského pesa až po peruánský sol. Na Vás je už jen zkusit několik měn a koupit letenku v měně, která vám vyjde nejlépe. Nemusíte kupovat letenky podle měny v jaké zemi jste rezidentem. Nejlépe vycházela částka v peruánských solech. Ale počítejte ještě s pár korunami navíc kvůli převodu měny ve Vaší bance. Na palubě jsme dokonce dostali svačinku a pití. Letenky jsme zvažovali koupit i přes Kiwi.com, kde nabízeli v rámci ceny letenky i zavazadlo, ale v rámci jistoty a řešení eventuálních problémů přes prostředníka jsme od toho upustili. 

Pro let Arequipa - Lima jsme letěli s leteckou společností Sky Airline. Letenku jsme pořídili za 666 Kč, výhodou téhle letecké společnosti je zavazadlo pod sedadlo v rámci letenky, klasických rozměrů. Obě letecké společnosti byly bez problému. Sky Airlines sice posunul čas letu, ale s dostatečným předstihem jsme o tom byli informováni. To, že jsme si toho všimli náhodou den předem je už věc druhá. 😀

Letěli jsme klasicky jen s batohem a upřímně nevešel se do rozměrů centimetr na centimetr. Záložní plán se na letišti trochu přiobléknout a zmenšit batoh samozřejmě byl. Pracovali jsem s informací, že batohy často přeměřují, ale s kontrolou jsme se nesetkali ani jednou. Co už bývá, ale o něco jistějším pravidlem jsou přesuny letů nebo jejich rušení kvůli počasí, a to hlavně v období dešťů. Jeden jsme měly také posunut, tak je lepší to předpokládat a nemít plán v den odletu na minuty přesně.  Po našem odletu z Limy byly lety na následující den zrušeny úplně, dejte si proto časovou rezervu a sledujte pravidelně notifikace leteckých společností.

Přelet Lima - Cusco
Přelet Lima - Cusco
Vracíme se do Limy
Vracíme se do Limy
Nad Cuscem
Nad Cuscem

MÍSTNÍ DOPRAVA

Místní dopravu bychom mohli rozdělit mezi dva typy, a to městskou nebo meziměstskou. Městskou dopravu ve větších městech budete muset trochu hlídat. Je tam několik dopravních společností a každá jede nějaký okruh, takže Vám nezbyde nic jiného, než zjistit na jakou linku musíte nastoupit. Je dobré se informovat přímo na ubytování, tam máte alespoň šanci, že mluví anglicky. Najít někoho ve městě, s kým se domluvit, byl chvílemi nadlidský úkol. Městská doprava nás zpravidla vyšla na 1 SOL na osobu. Pokud nejste přímo na stanovišti autobusů, není problém si nějaký chytit po cestě. Stačí vědět, kam se chcete dostat a čekat ve směru jízdy, dřív nebo později nějaký pojede. Na autobusy mějte připravenou místní měnu. Platí se při vystoupení buď řidiči a nebo někomu, kdo peníze vybírá kdykoliv se vystupuje. 

Meziměstské autobusy neboli colectiva. Dostanete se na hlavní autobusové stanoviště a ve vteřině už Vás chytají za tu nejlepší cenu. Vyberete nejlevnější, sednete, počkáte, až se autobus naplní, což je během chvíle a jede se. Tenhle způsob je taky levný a vyjde Vás na pár SOLŮ. Příklad Cusco - Pisaq - 4 SOL na osobu. Počítejte také s tím, že nejezdí přes noc, jeden z posledních autobusů, kterÝ se nám podařilo chytit, byl kolem deváté hodiny večer. Pokud vezmete taxi a tvrdí Vám, že na Vás počká, protože autobusy tu nejezdí, neberte to jako danou věc. Většinou se budete pohybovat tam, kde většina a Peruánci by byli sami proti sobě, kdyby se takovým místům vyhýbali. 

Městská doprava
Městská doprava
Místní colectivo
Místní colectivo
Nádraží, sídlo autobusových společností
Nádraží, sídlo autobusových společností
Colectivo
Colectivo
Colectivo můžete chytit opravdu všude
Colectivo můžete chytit opravdu všude
Místní doprava
Místní doprava

NOČNÍ AUTOBUSY

Vzdálenosti mezi místy jsou kolikrát časově náročné. Vždy je lepší si cestu naplánovat tak, aby Vám tyhle delší přesuny vyšly na noční autobus a netrávili jste tak několik hodin v autobuse přes den. Výhodou je, že většinou mezi těmito vzdálenými místy noční linka je. Autobusy, a to jestli jsou vůbec linky mezi danými místy, jsme vyhledávali přes Redbus.pe, což je on-line rezervační služba a srovnávač jízdenek. Původně jsme měli v plánu kupovat část přesunů předem, bylo nás šest, tak pro jistotu, aby jsme se vešli, ale nakonec jsme to přehodnotili. Důvodem byly v tu dobu vyšší ceny lístků online. Když to nějakou dobu sledujete, už se nad cenami více zorientujete. A druhým důvodem, lístky jsme chtěli koupit přímo u dopravce, ale ty zveřejňovali lístky k možnosti koupení dva dny dopředu, konkrétně spol. Transzela. Nicméně, pokud nechcete kupovat předem a zkusit ceny třeba i snížit, ve městech jsou autobusová nádraží, kde sídlí spoustu společností na jednom místě a jsou ochotné smlouvat, abyste jeli právě s nimi. Hlavně narazíte i na společnosti, které na Redbus.pe vůbec nejsou a je k výběru více časů a možností. Při online rezervaci je možné do určitého data před odjezdem zakoupené lístky stornovat. 

Při nákupu je také dobré koukat, jestli je to přímá linka nebo s přestupem. Přestupů se nebojte, poradí Vám, vesměs s Vámi vždy někdo pojede. Ze zkušenosti, ale nemusí být přímý autobus přímý, a to i přesto, že Vám to nabízí jako velkou výhodu. Ráno Vás vzbudí, přehodíte věci na střechu dalšího minibusu a už jedete malým místním autobusem. 

Noční autobusy vyráží z pravidla kolem 21:30-22:30 hod. Využili jsme celkem tři za sebou, a i když jsme se toho trochu báli, spíš z hlediska únavy, zbytečně. Je to vlastně docela pohodlný způsob dopravy, kde se příjemně vyspíte. Na poslední autobus jsme moc štěstí neměli. Sedli jsme si nahoru k oknu ať lépe vidíme a docela nás děsilo, jak řidič jede. Nehledě na to, že nám do autobusu zatékalo. Pár hodinová cesta nebyla moc příjemná. 

Noční autobus
Noční autobus
Přejezd přes hranice, ťuk ťuk
Přejezd přes hranice, ťuk ťuk
Meziměstské colectivo
Meziměstské colectivo

AUTOBUSY SE SPOLEČNOSTMI 

Tady jen navážu na noční autobusy. Úplně na stejný princip funguje i doprava přes den. Možnost koupení online, či na autobusovém nádraží na místě. Linky během dne mají i tu výhodu, že občas chytnete i lokální autobusy, levnější, které ale nejezdí dlouhé vzdálenosti. 

TAXI A UBER 

V Peru samozřejmě funguje i taxi. Ceny jsou na Vás, protože máte možnost smlouvat. Záleží na vzdálenosti, ale v průměru jsme platili 15 - 30 SOL za auto. A fungují bez problému. A skvěle se nám osvědčil i UBER. Pro naši šestičlennou skupinu to byla vždy lepší volba. Objednali jsme jedno větší auto a nemuseli jsme řešit dva taxíky. I jedno auto přes UBER vyšlo levněji, než taxi. A nebo je to dobrá varianta i jen pro to, zkontrolovat ceny, na kterých můžete začít smlouvat. Když jim ukážete, že je UBER levnější, dlouho už to tak nebude. 

V Bolívii, tedy na jezeru Titicaca, na té Bolivijské straně jsme také narazili na trajekt po jezeře. Doteď nechápu, že ten vor převezl autobus. Zvláštní bylo i to, že polovina lidí kamsi zmizela a objevili se až na dalším břehu. Jestli to bylo z důvodu bezpečnosti, těžko říct, to už se nedozvíme.
Před cestou jsme zvažovali i půjčení auta na nějakou část cesty. Půjčení auta bych nedoporučila. Doprava je tam dost chaotická. Často jsme hádali, při našich cestách autobusem, kdo má asi tak přednost. A za celou tu dobu tam jsme na to nepřišli. 😀

Trajekt na jezeře Titicaca
Trajekt na jezeře Titicaca
Bolivijský trajekt
Bolivijský trajekt
Doprava, město
Doprava, město

CESTOVNÍ AGENTURY

I přesto, že plánujete cestu po svém, vyplatí se mnohdy zvážit i nabídky místních cestovních agentur a vhodně je využít. Důvodů je hned několik. I když víte, že se na místo dostanete colectivy, nemusí to být vždy časově ´´úplně nejšťastnější varianta. Pokud máte dost času, proč ne. Dalším podstatným důvodem je i to, že ne všude Vás colectiva a popřípadě taxi doveze. Příkladem jsou hory a výše položená místa. Tam, kde končí colectivo, musíte využít taxi a tam, kam ani taxi nejezdí, budete muset využít služby místních agentur. Často jsou právě i tyhle nabídky tou levnější variantou. Například Duhové Hory jsou od Cusca vzdálené 4 hodiny a taxi se rozhodně nevyplatí. Po nějakém čase si všimnete, že se do horských oblastí vydávají jen agentury se zkušenými řidiči. A když Vám k tomu dají i snídani a oběd, není co řešit.

Tyhle tripy od cestovních agentur můžete koupit online nebo kdekoliv osobně. Na ubytování mají často nabídky výletů a ceny s nasmlouvanými společnostmi. Další možností je koupit výlet ve městě, které je plné cestovních kanceláří a nabídek. My jsme si prošli první den město a obešli jsme pár kanceláří a porovnali nabídky a ceny. Vesměs to bylo vše podobné. Záleží na vás, jak moc chcete smlouvat nebo se o to aspoň snažit. Při kombinaci více výletů od jedné společnosti vám dají rozumnější cenu. My jsme nakonec zvolili variantu kupovat výlety online převážně přes aplikaci GET YOUR GIUDE. Nebo jsme si našli jaká společnost výlet pořádá a kontaktovali přímo je, kde bylo možné lehké snížení ceny. Velkou výhodu je, že si můžete v klidu vybrat z několika nabídek. Vzhledem k tomu, že jsme měli finanční představu od agentur ve městě, věděli jsme, že ceny se pohybovaly stejně. Při večerních hodinách mnohdy lépe. A další výhodou je, že si můžete objednat výlet na druhý den do 21:00, což Vám umožní flexibilitu či změnu plánů.

KOLIK NÁS STÁLY JÍZDENKY?

  • Cusco - Copacabana - 90 SOL 
  • Copacabana - La Paz - 12 SOL
  • La Paz - Uyuni - 70 SOL 
  • Uyuni - La Paz - 70 SOL 
  • La Paz - Puno - 130 BOL 
  • Puno - Arequipa - 30 SOL 

TIP

Při přechodu na terminál k autobusu se na každém autobusovém nádraží platí taxa. V průměru 2 SOL na osobu. Nezapomeňte si nechat nějakou hotovost, protože v tomhle jsou nekompromisní. Ve většině případů při koupi jízdenek kartou počítejte s poplatkem za platbu, a to i 5 procent z částky. Při koupi jízdenky koukněte i na jednotlivá sedadla, proklikejte je, ceny se můžou lišit. Záleží jestli je sedadlo nahoře nebo v přízemí a jaký má sklon sklopení. 

Zajímá tě, jak se dostat na Machu Picchu?