PŮJČENÍ AUTOMOBILU, ROZDÍLY V ŘÍZENÍ A MHD
Vzhledem k velké vzdálenosti mezi naplánovanými městy v Kalifornii bylo jasné, že si v při této návštěvě Ameriky půjčíme auto. Navíc při našem počtu pěti lidí, tedy plném autě nebylo co řešit. Tuto skutečnost jsme řešili ještě před odjezdem.
PŮJČENÍ AUTOMOBILU V USA
Je totiž zapotřebí
vystavit si tzv. mezinárodní řidičský průkaz, za který se účtuje nízký poplatek a měli by Vám ho vydat na počkání. MŘP Vám pak platí jeden rok. Dále jsme vybrali společnost od které si automobil půjčíme - Alamo.
Podotýkám, že jsme s půjčováním aut do této doby neměli zkušenosti.
Dobré je, aby mezinárodní řidičský průkaz měli alespoň dva lidé ze
skupiny, nikdy nevíte, co se může stát nebo kdy se projeví únava. Ještě před
odletem jsme měli vybrané vozidlo, které by dle našeho názoru mělo být
dostačující i vzhledem k ceně za půjčovné. Realita byla po příjezdu
trochu jiná, samozřejmě námi objednané auto nebylo k dispozici a nakonec
nám sami vybrali auto, které bylo dražší. Zpětně jsme se dozvěděli, že
je to typická taktika těchto prodejců. Jak tomu předejít popravdě
netuším. Navíc se jimi vybrané auto muselo zaplatit znovu a pak se
zpětně řešilo vrácení peněz za auto původní. Velká většina půjčovaných aut jsou pak s automatickou převodovkou a v tom našem nechyběla ani navigace. My jsme měli původně
vybraného Buicka, typicky americkou značku, každopádně můžeme být v
ohledu velikosti rádi za výměnu auta. Nové auto byl Jeep, a už
i ten byl pro pět dospělých lidí jen tak tak. S vrácením
automobilu problém nebyl a zpátky z parkoviště půjčovny nás odvezl
shuttle. Samotné řízení auta problém nebyl, řídit po osmiproudové
dálnici je docela zážitek.
Při tankování nejsou uváděné objemy v litrech, ale v galonech a kilometry jsou nahrazeny mílemi. Při tankování můžete narazit na stanice s obsluhou či bez. Vždy se platí předem v automatu, zvolíte počet galonů, zaplatíte a natankujete.
ROZDÍL V ŘÍZENÍ V USA
Je pár věcí, které tu jsou ohledně řízení jinak. Jednou z nich je například
odbočování do prava, i přes to že na semaforu svítí červená, tedy pokud tam není cedule NO TURN ON RED. Na dálnicích je pak nižší povolená rychlost, než je u nás, a je tolerováno pouze nízké překročení rychlosti. Často se na dálnicích setkáte s jedním pruhem, který je označený Carpool Lane s uvedenou číslovkou, znamená to, že v daném pruhu mohou jet pouze automobily, které jsou obsazeny stanoveným počtem osob, což zvýhodňuje šetřivou posádku například v zácpě. Nelekněte se pokud Vás bude někdo předjíždět i zprava, je to tam obecně povolené. Setkali jsme se také s křžovatkami, které měli značku STOP (4-WAY STOP)
na všech směrech, tady pak má přednost ten, kdo přijel první. Co jsme kvitovali, tak umístění semaforů, které se nachází až za křižovatkou nikoliv jako u nás, v podstatě na úrovni samotného automobilu. Pokud bychom to měli zhodnotit, je to trochu jiný systém, ale podle našich dvorních řidičů, je to snad i díky těmto rozdílům systém logičtější. Navíc je všude dostatek parkovacích míst, protože je to prostě automobilový národ.
MHD
Co se týká veřejné dopravy po městech, žádné tarify na MHD jsme neřešili. V den, kdy jsme měli naplánovanou návštěvu centra LA jsme si jednoduše koupili jednosměrnou jízdenku metrem v automatu. Samotné metro čisté a klidné, ale co se týká průchodů, tak to byla šílenost - počet a stav homelles je jeden velký zážitek, vlastně i nejen metro a vlastně i nejen LA. Toto nás opravdu překvapilo, to v televizi neuvidíte. Sama o sobě má Kalifornie v dnešní době opravdu velké problémy s homeless a řešení této situace je zatím v nedohlednu. Často pod mosty nebo na chodnících uvidíte mnoho příbytků, navíc se opravdu nebojí projevit.
A co jsme na západě USA stihli podniknout?